Mišo, čo robíš v tej kuchyni tak dlho?“
„Mydlo.“
Počul som dobre? Jedlo? To bude fakt dobrá večera, už je tam cez hodinu a ešte tam nejaký čas bude, tak to sa teším.

„Mišo, už to máš hotové? Mám celkom hlad.“
???
„No, ako si hovorila o tom jedle, tak že už by bol čas, čo hovoríš?“
„Ale Jirka, ja som hovorila mydlo, nie jedlo. Večera nebude, ale keď už o tom hovoríš, uvoľním ti kuchyňu a môžeš nám niečo pripraviť, ja ešte musím po tých mydlách upratať.“



Zhruba taký rozhovor prebehol v našej domácej kuchyni v roku 2011 . Vtedy sa Míša rozhodla po experimentoch s rôznymi inými ručnými prácami vyskúšať aj varenie mydla. Mám v živej pamäti chladenie malé poháre s hydroxidom sodným v otvorenom okne (as ním spojenú zimu v celom dome), zvuk kuchynského mixéra snažiaceho sa vymiešať rýchlo tuhnúci mydlový základ podobajúci sa v tej chvíli svojou konzistenciou pudingu, aj to nadšenie, keď sa podarila prvá várka asi desiatich mydiel. V tom čase to bol len koníček, pokusy a zisťovanie, čo všetko sa dá s mydlami robiť, ako reagujú rôzne ingrediencie a aké pekné vzory sa na mydlách dajú vytvoriť. Výsledkom týchto pokusov potom boli doslova hory mydiel, ktoré by sme vtedy ešte vo dvojici v našej domácnosti nedokázali vymydliť ani za 100 rokov. Bolo na čase začať obdarovávať kamarátov, či už chceli alebo nie.

Skok do roku 2015 . Po rôznych životných peripetiách a ranách nastal čas vážne sa zamyslieť nad budúcnosťou. Ak chceme sedieť v korporáte, byť malinkým kolieskom v súkolesí a plniť úlohy nadriadeného, ​​ktoré sa každú chvíľu menili. Nemať vládu nad svojím životom, riadiť sa pracovnou dobou a mechanicky opakovať činnosti, ktoré už dávno nikoho nebavili. Na voľnú nohu chcela Míša odísť už dávno a úspech s mydlami ponúkal možnosť, ako sa na túto cestu vydať. Bez ekonomickej súvahy, prieskumu trhu, len s nadšením v srdci a niekoľkými receptúrami vyladenými v domácej kuchyni…
Na jar padlo definitívne rozhodnutie: je na čase sa v živote posunúť ďalej a skúsiť ľuďom ponúknuť čistú prírodnú kozmetiku vyrobenú podľa vlastných postupov, ktorá doma aj medzi kamarátmi žala také úspechy. Trochu punkový začiatok sa veľmi rýchlo zmenil na zisťovanie, čo všetko je vlastne potrebné pre oficiálne začatie výroby kozmetiky: do našich životov vstúpili pojmy ako „správa o bezpečnosti výrobku“, „správna výrobná prax“, „prevádzkareň“, CPNP, hygiena a tisíc ďalších vecí, o ktorých sme nemali pôvodne ani hmlistú predstavu. Našli sme vhodné priestory na výrobu, upravili ich, prešli sme rekolaudačným konaním i kontrolou z hygieny, a tak 1. 9. 2015 mohla začať oficiálna história Calthy, ktorá sa v tej dobe rovnala Míše Vaněčkovej. A pretože keď život nadeľuje, nadeľuje vždy všetko naraz, v tom čase už bola Míša v 3. mesiaci tehotenstva

Vianočný jarmok v Hlušoviciach
Jeden z prvých jarmokov, ktorých sme sa zúčastnili: Vianočný jarmok v Hlušoviciach. Bola zima, ale keď vás niečo baví...

Veľkým zlomom bol rok 2016 , kedy sme nielen privítali do tímu našu dcéru, ale aj Míša vyhrala regionálne kolo súťaže T-Mobile Rozjazdy pre začínajúcich podnikateľov. Jej projekt „Krása a zdravie s láskou“ zaujal porotcov v Olomouckom kraji a umožnil načerpať veľa skúseností s prezentáciou prírodnej kozmetiky. S výhrou bola spojená aj marketingová podpora, takže sa Caltha objavila v niekoľkých celoštátnych médiách. Míša sa definitívne posunula od zamestnanca veľkej firmy v hrdú majiteľku kozmetickej značky a šikovnú mamičku.

Nasledujúci rok 2017 bol rokom expanzie. Nielen že do ponuky Calthy pribudli tekuté šampóny, krémy a mnoho ďalších produktov, pri výrobe začal vypomáhať Jirka a prebehlo niekoľko kurzov varenia mydla v Mojej dielni v Zlíne našej kamarátky Zuzky. Tým najpodstatnejším krokom bolo nadviazanie spolupráce s prvými bezobalovými obchodmi , ktoré v tom čase boli orientované takmer výhradne na predaj vážených potravín. Pretože nám to prišlo škoda, ponúkli sme touto formou predaja ako prvú aj prírodnú kozmetiku a nadviazali spoluprácu s niekoľkými obchodmi v Prahe a Zlíne. Zvýšená výroba a odbyt tiež umožnili prenajať si v prevádzke ďalšie priestory, po ktorých sme doteraz len pokukovali a tajne o nich snívali.Kurz výroby mydiel v ZlíneKurz výroby mydiel v Zlíne.

Ak sme sa doteraz rozhliadali, v roku 2018 to malo byť inak. Obrovský dopyt pre produktoch Calthy zo strany konečných užívateľov i obchodov, vývoj na zákazku aj výroba darčekových mydiel pre firmy vyvolali potrebu skvalitnenia a zrýchlenia práce, čo by nešlo bez posilnenia tímu. A tak Caltha privítala vo svojom strede prvú kolegyňu: Jirku. Bolo to naozaj potrebné, pretože varenie len vo chvíľach, keď dcéra spala alebo ju strážila babička, už bolo neúnosné. Do toho prišla ďalšia radostná novina, a to tá, že sa budúci rok rozrastie naša rodina o ďalšieho člena. s jej minimálnymi zásahmi.

Ako to už v histórii Calthy býva, v tú správnu chvíľu zaúradovala náhoda a prihrala nám možnosť, ktorú nešlo ignorovať: z rodinných zdrojov sme získali dvoch šikovných kolegov Denisu a Oldu, pre ktorých sme vybudovali druhú prevádzkareň v Třebechoviciach pod Orebom. Do tejto prevádzky sa presunula výroba tekutých produktov, ako sú šampóny, tekuté mydlá, kondicionéry, dezodoranty, a tiež príprava zubných pást. Hoci ich bývalí zamestnávatelia smutnili, my sme získali posilu a oporu na nezaplatenie. Do prevádzky v Olomouci tiež nastúpili kolegyne Pavla a Anička, ktoré posilnili výrobu a vývoj. V tom čase sa všetky aktivity v oblasti výroby prírodnej kozmetiky začali presúvať na novo vzniknutú spoločnosť s ručením obmedzeným a doterajší „živnostník Michaela Vaněčková“ začal byť minulosťou. Na jeseň sa s dlhým oneskorením podarilo spustiť nový krásny eshop, ktorý uľahčil a urýchlil vybavovanie maloobchodných objednávok. Na rýchlom odosielaní balíčkov si zakladáme a prepojenie na Zásielkovňu, automatické odosielanie emailov zákazníkom, prepojenie na platobnú bránu a automatické vystavovanie faktúr tomu veľmi pomohli.
Dôležitý krok urobila Caltha v lete, keď výrobné priestory v Olomouci začali prestávať vyhovovať a padlo rozhodnutie nájsť nejaké pekné adekvátne miesto v prírode, ktoré sa ku kozmetike hodí viac ako doterajšia prevádzkareň v prenajatých miestnostiach vo výrobnom areáli. Hoci sme nijako na hľadanie netlačili, asi po mesiaci nám kamarátka našla ponuku predaja nehnuteľnosti v Toveri. Tak začala cesta z mesta...

To boli zásadné zmeny roku 2019 a my sa tešili na ďalšiu sezónu s vidinou sťahovania a ďalšieho budovania značky „CALTHA prírodná kozmetika“. Avšak to nikto z nás netušil, že rok 2020 nám prinesie úplne iné starosti.

Do nového roka sme vstupovali v počte 6 zamestnancov, s Míšou v pozadí, s rozjednaným nákupom budovy a plánmi na nové produkty. Lenže potom prišiel čovid. Rovnako ako všetci okolo nás sme sa museli najskôr zorientovať v stále sa meniacich nariadeniach, povinnostiach, spôsoboch ochrany, potom premýšľať ako udržať firmu vo chvíli, keď zo dňa na deň zavrela prevažná väčšina obchodov, a vôbec ako prežiť toto zložité obdobie. Našťastie sú naše produkty vecou každodennej spotreby, bez ktorých by naši zákazníci už asi nedokázali žiť, takže odbyt neustal, naopak vzrástol počet objednávok na eshope a nám potom pribudla možnosť vymýšľať, ako našim odberateľom situáciu uľahčiť. A tak sa v ponuke objavili nové veľkoobjemové balenia šampónov, kondicionérov a ďalších produktov. Tie sú navyše cestou, ktorú dlhodobo podporujeme, teda cestou znižovania objemu požívaných obalov. Napriek všetkým obmedzeniam aj v tomto roku Caltha rástla av septembri mohla konečne dotiahnuť do konca kúpu novej budúcej prevádzky v obci Tovéř v krásnej krajine pod Svatým Kopečkom pri Olomouci. Rok 2020 skončil bez závažnejších problémov a my sme hľadeli do ďalších mesiacov s opatrným optimizmom.

CALTHA to dnes už nie sú len mydlá, ponúkame produkty na starostlivosť od hlavy až po päty.

Rok 2021 – ako snáď každý predchádzajúci rok – bol rokom zlomovým. Od januára do mája sa podarilo prijať kolegyňu Terezu a adaptovať budovu v Toveri na novú krásnu prevádzkareň, do ktorej sme sa na konci mája presťahovali. Šesť plných nákladných áut, spolupráca všetkých kolegýň a ich rodín, pekné počasie a nakoniec opekanie burtov: to bola veľká sťahovacia akcia, ktorá klapla na jedničku. Ak sme na všetky produkty Calthy hrdí, pretože nám vznikajú pod rukami od receptúry až po konečný výrobok, sme hrdí aj na sťahovaciu akciu, ktorá prebehla bez výluky vo výrobe, bez výpadku v ponuke sortimentu av podstate v pokoji. Caltha tak získala miesto, kde je príjemné pracovať, ale aj možnosť ďalšieho rozvoja, pretože vo vlastnom as vlastným pozemkom padla všetky obmedzenia dané doterajším prenájmom. V druhej polovici roka sme začali s aktivitou doposiaľ nepoznanou: marketingom. Caltha k sebe doteraz privádzala zákazníkov sama od seba, so zmenenou situáciou na trhu je ale potrebné dať o sebe aktívne vedieť, dať vedieť že v srdci Hanej vzniká kvalitná česká prírodná kozmetika a že ju pre vás robíme s láskou a starostlivosťou. V tom nám pomáha aj naša nová kolegyňa Táňa a aj ostatní kolegovia, ktorí robia Calthu takú, aká je…

Spísal Jirka v novembri 2021.

Caltha

Caltha (lat. blatouch) je Štátnym zdravotným ústavom certifikovaná značka kvalitnej, z prírodných zdrojov ručne vyrábanej kozmetiky.

Ingrediencie sú získavané iba z overených zdrojov najvyššej kvality (Veľká Británia, Francúzsko a tiež Česká republika). Prioritou je výroba takých produktov, ktoré svedčia našej pokožke a ktoré jej pomáhajú s regeneráciou. Preto sú do prírodných mydiel pridávané prospešné látky ako sú sladkovodné riasy chlorella a spirulina, ktoré obsahujú obrovské množstvo chlorofylu.

To, že prírodné mydlo môže byť aj umeleckým dielom, je vďaka prírodným hlinkám a minerálnym oxidom, ktoré mydlo krásne a užitočne zafarbia. Celistvosť mydla podporujú esenciálne oleje, ktoré prepožičiavajú mydlám životnú silu rastlín. Pri výrobe všetkých produktov sa snažím vyhnúť všetkým syntetickým ingredienciám a naopak dodávam do produktov prírodné látky bez chemického ošetrenia.

Vyrobené s láskou k prírode      Bez palmového oleja     Ručná výroba       Netestované na zvieratách